آپنه خواب یک اختلال خواب جدی است که در آن تنفس به طور مکرر متوقف و شروع می شود. اگر با صدای بلند خرخر می کنید و یا بعد از خواب کامل شب احساس خستگی می کنید ، ممکن است دچار آپنه خواب باشید.

انواع اصلی آپنه خواب عبارتند از:

آپنه انسدادی خواب ، شایعترین نوع می باشدکه هنگام خواب شل شدن عضلات گلو اتفاق می افتد.
آپنه خواب مرکزی ،  هنگامی اتفاق می افتد که مغز شما سیگنال های مناسبی را به عضلات کنترل کننده تنفس ارسال نمی کند.
سندرم آپنه خواب مخلوط ،زمانی که  کسی هم دچار آپنه خواب انسدادی و هم آپنه خواب مرکزی می شود ، رخ می دهد.

اگر فکر می کنید ممکن است دچار آپنه خواب باشید ، به پزشک خود مراجعه کنید. درمان می تواند علائم شما را کاهش دهد و از مشکلات قلبی و سایر عوارض جلوگیری کند.
​​​​​​​

علائم:
علائم و نشانه های آپنه خواب انسدادی و مرکزی مشابه است  و افتراق این دو برمبنای علایم بسیار سخت می باشد. شایع ترین علائم و نشانه های آپنه خواب انسدادی و مرکزی عبارتند از:

خروپف بلند
قطع نفس ، که توسط شخص دیگری گزارش می شود
تنگی نفس و احساس خفگی در هنگام خواب
بیدار شدن با دهان خشک
سردرد صبحگاهی
مشکل در نگهداری خواب  (بی خوابی)
خواب آلودگی بیش از حد در روز
عدم تمرکز در هنگام بیداری
تحریک پذیری


آپنه خواب انسدادی:
این حالت زمانی اتفاق می افتد که عضلات پشت گلو شما شل شوند. 

هنگامی که عضلات در زمان خواب شل می شوند ، با تنفس راه هوایی شما باریک یا بسته می شود. شما نمی توانید هوای کافی دریافت کنید ، که باعث میشود سطح اکسیژن خون  کاهش یابد. مغز شما ناتوانی در نفس کشیدن را حس می کند و شما را برای مدت کوتاهی از خواب بیدارمی کند تا بتوانید راه هوایی خود را دوباره باز کنید. این بیداری معمولاً آنقدر مختصر است که شما آن را به خاطر نمی آورید.


آپنه خواب مرکزی:
این نوع کمتر شایع آپنه خواب هنگامی رخ می دهد که مغز شما نتواند سیگنال نفس کشیدن را به عضلات تنفسی منتقل کند. این بدان معنی است که شما هیچ تلاشی برای نفس کشیدن برای مدت کوتاهی نمی کنید. ممکن است با تنگی نفس از خواب بیدار شوید و یا خوابیدن یا خواب ماندن برای شما دشوار باشد.



عوامل خطرساز:

آپنه انسدادی خواب
عواملی که خطر ابتلا به این نوع آپنه خواب را افزایش می دهند عبارتند از:

ا
ضافه وزن: چاقی خطر آپنه خواب را بسیار افزایش می دهد. رسوبات چربی در اطراف راه هوایی فوقانی شما می تواند تنفس شما را مسدود کند.
دور گردن: افرادی که گردن ضخیم تری دارند ممکن است مجاری تنفسی باریک تری داشته باشند.
راه هوایی باریک: ممکن است به طور سرشتی تنگی راه هوایی را به ارث برده باشید. لوزه ها یا آدنوئیدهای بزرگ  همچنین می توانند مجرای تنفسی را  مسدود کنند ، خصوصاً در کودکان.
مرد بودن: مردان دو تا سه برابر بیشتر از زنان دچار آپنه خواب می شوند. با این حال ، زنان در صورت داشتن اضافه وزن  در معرض خطر می باشند.به نظر می رسد بعد از یائسگی نیز خطر آنها افزایش می یابد.

سن بالاتر:آپنه خواب در بزرگسالان مسن به طور قابل توجهی بیشتر اتفاق می افتد.
سابقه خانوادگی: داشتن اعضای خانواده با آپنه خواب ممکن است خطر  را افزایش دهد.
استفاده از الکل ، آرام بخش ها: این مواد باعث شل شدن عضلات گلو می شوند ، که می تواند آپنه انسدادی خواب را بدتر کند.
سیگار کشیدن: افراد سیگاری سه برابر بیشتر از افرادی که هرگز سیگار نکشیده اند دچار آپنه انسدادی در خواب می شوند. سیگار کشیدن می تواند میزان التهاب و احتباس مایعات را در مجاری هوایی فوقانی افزایش دهد.
گرفتگی بینی: اگر در تنفس از طریق بینی خود مشکل دارید - چه از نظر مشکل آناتومیک و چه از نظر آلرژی - به احتمال زیاد دچار آپنه انسدادی در خواب می شوید.
شرایط پزشکی همراه: نارسایی احتقانی قلب ، فشار خون بالا ، دیابت نوع 2 و بیماری پارکینسون از جمله مواردی هستند که ممکن است خطر آپنه انسدادی خواب را افزایش دهند. سندرم تخمدان پلی کیستیک ، اختلالات هورمونی ، سکته قبلی و بیماری های مزمن ریوی مانند آسم نیز می تواند خطر را افزایش دهد
​​​​​​​.


آپنه خواب مرکزی
عوامل خطر این آپنه خواب عبارتند از:

سن بالاتر:افراد میانسال و مسن بیشتر در معرض آپنه خواب مرکزی هستند.
مرد بودن :آپنه خواب مرکزی در مردان بیشتر از زنان است.
اختلالات قلبی:داشتن نارسایی احتقانی قلب خطر را افزایش می دهد.
استفاده از داروهای ضد درد: داروهای مخدر ، به ویژه داروهای با اثر  طولانی مدت مانند متادون ، خطر آپنه خواب مرکزی را افزایش می دهند.
سکته مغزی: سکته مغزی خطر آپنه خواب مرکزی یا آپنه خواب مرکزی ناشی از درمان را افزایش می دهد.
​​​​​​​
عوارض آپنه خواب چیست؟

آپنه خواب یک بیماری جدی است. عوارض آن شامل موارد زیر باشد:

خستگی روزانه ،بیداری های مکرر مرتبط با آپنه خواب ، خواب آلودگی شدید در روز ، خستگی و تحریک پذیری .

ممکن است در تمرکز مشکل داشته باشید و به هنگام کار ، هنگام تماشای تلویزیون یا حتی هنگام رانندگی به خواب بروید. افراد مبتلا به آپنه خواب در معرض خطر تصادفات با وسایل نقلیه موتوری و حوادث محل کار قرار دارند.

همچنین ممکن است احساس زودرنجی ، بدخلقی یا افسردگی داشته باشید. کودکان و نوجوانان مبتلا به آپنه خواب ممکن است در مدرسه عملکرد ضعیفی داشته باشند یا دارای مشکلات رفتاری باشند.

فشار خون بالا یا مشکلات قلبی. افت ناگهانی سطح اکسیژن خون که در هنگام آپنه خواب رخ می دهد فشار خون را افزایش می دهد و سیستم قلبی عروقی را تحت فشار قرار می دهد. داشتن آپنه انسدادی در خواب خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش می دهد.

آپنه انسدادی خواب همچنین ممکن است خطر حمله قلبی مکرر ، سکته مغزی و ضربان های غیر طبیعی قلب ، مانند فیبریلاسیون دهلیزی را افزایش دهد. اگر به بیماری قلبی مبتلا هستید ،  قسمت کمبود اکسیژن خون (هیپوکسی یا هیپوکسمی) می تواند منجر به مرگ ناگهانی در اثر ضربان نامنظم قلب شود.

دیابت نوع 2. داشتن آپنه خواب خطر ابتلا به مقاومت به انسولین و دیابت نوع 2 را افزایش می دهد.
سندرم متابولیک. این اختلال که شامل فشار خون بالا ، سطح غیر طبیعی کلسترول ، قند خون بالا و افزایش دور کمر است ، با خطر بالاتر بیماری قلبی مرتبط است.
عوارض ناشی از داروها و جراحی. آپنه انسدادی خواب در زمان استفاده از داروهای بیهوشی بیشتر میشود. افراد مبتلا به آپنه خواب ممکن است بعد از جراحی  دچار عوارض شوند زیرا مستعد ابتلا به مشکلات تنفسی هستند.

قبل از جراحی ، در مورد آپنه خواب  به پزشک خود اطلاع دهید.

مشکلات کبدی در افراد مبتلا به آپنه خواب دیده میشودوبه احتمال زیاد نتایج غیرطبیعی در آزمایشات عملکرد کبدی مشاهده می شود و کبد و بیماری کبد چرب غیرالکلی دیده میشود.
بیخوابی در همسر: خروپف بلند می تواند هرکسی را که در نزدیکی شما می خوابد از استراحت خوب باز دارد. غیر معمول نیست که یک شریک زندگی مجبور است به اتاق دیگری یا حتی به طبقه دیگر خانه برود تا از سرو صدای شما درامان باشد